کوکی ترک شکلاتی

زمان آماده سازی
241 دقیقه
زمان پخت و پز
12 دقیقه
سطح آشپزی
متوسط
مناسب برای
10 نفر
وعده غذایی
شیرینی
ارسال شده توسط
ارسال شده در
120 گرم
آرد
175 گرم
شکر
60 گرم
پودر کاکائو
60 میلی لیتر
روغن مایع
1 ق چایخوری
بیکینگ پودر
2 عدد متوسط
تخم مرغ
1/3 ق چایخوری
نمک
50 گرم
پودر شکر
1/2 ق چایخوری
اسپرسو
1 ق چایخوری
عصاره وانیل
کوکی ترک شکلاتی

کوکی ( cookie ) نوعی نان شیرینی است که از آرد، شکر و روغن تهیه می‌شود. با اضافه کردن پودر نارگیل یا شکلات به خمیر کلوچه می‌توان کلوچه نارگیلی یا شکلاتی تهیه کرد. اولین بار در جهان کوکی ( کلوچه ) در قرن هفتم میلادی در ایران پخته شد.

از کلوچه‌های سنتی ایران می توان به کلوچه فومن اشاره کرد.

نوعی دیگر از کوکو به نام کوکی شکری (Sugar cookie) می باشد که با مواد اصلی اولیه نظیر آرد، تخم مرغ، کره، وانیل ، شکر ، بیکینگ پودر و یا جوش شیرین  می باشد. کوکی شکری ممکن است با دست به آن فرم داده شود و یا پهن شود و با قالب های مختلف، قالب زده شود.

که از دیرباز در شهرستان فومن تولید می‌شده و به نام خاستگاهش فومن به این نام معروف شده است. این کلوچه در سایر نقاط ایران پخت می‌گردد که عموماً توسط نانواهای گیلک صورت می‌پذیرد و همه جا با عنوان کلوچه فومن تولید و عرضه می‌گردد. کلوچه فومن از جمله سوغات شهرستان فومن و استان گیلان محسوب می‌گردد و هویت و اصالت کاملاً ایرانی دارد.

در این رسپی کوکی ترک شکلاتی آموزش داده شده است.

برای تهیه کوکی ترک شکلاتی در صورت مشکل داشتن در تبدیل واحد ها، ازسایدبار سمت چپ این صفحه استفاده نمایید.

(رسپی کوکی ترک شکلاتی توسط تیم آشپزخانک گردآوری شده است. در صورت کپی برداری منبع آن ذکر شود.)

  1. در ظرفی آرد و نمک و بیکینگ پودر را الک کنید و کنار بگذارید. روغن و شکر را داخل ظرفی بریزید و با سری paddle همزن برقی و با با یک قاشق چوبی محکم هم برنید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. پودر کاکائو و (پودر اسپرسو) را نیز اضافه نماید و هم بزنید. تخم مرغ ها و عصاره وانیل را نیز اضافه و هم بزنید. در آخر آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مواد با هم مخلوط شوند.
  3. خمیر را داخل سلفون بپیچید و برای مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید. (حداقل ۴ ساعت)
    فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. از خمیر به اندازه گردو بردارید و بین دو کف دست بغلتانید تا گرد شود، سپس در پودر قند کاملا بغلتانید و بر روی سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید با فاصله ۴-۵ سانت از هم بچینید.
  4. سینی را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید برای مدت ۱۰-۱۲ دقیقه کوکی ها بپزند. (زمانیکه لبه ها بگیره و مرکز کوکی ها نرم باشد، آن ها را از فر خارج کنید.)

برای نظر دادن اولین نفر باشید!

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.