پاناکوتای موکا و کرم ماسکارپونه

زمان آماده سازی
10 دقیقه
زمان پخت و پز
30 دقیقه
سطح آشپزی
متوسط
مناسب برای
4 نفر
وعده غذایی
دسر
ارسال شده توسط
ارسال شده در
3 1/2 پیمانه
خامه پر چرب
1 فنجان (خرد)
شکلات تلخ
1 1/2 ق غذاخوری
عسل
1/3 پیمانه
پودر کاکائو
1/2 پیمانه
شیر پرچرب
2 ق چایخوری
پودر ژلاتین
1 1/2 ق غذاخوری
اسپرسو فوری
1/2 پیمانه
شکر قهوه ای
2 ق چایخوری
عصاره وانیل
1/4 پیمانه
پنیر ماسکارپونه
2 ق غذاخوری
پودر شکر
پاناکوتای موکا و کرم ماسکارپونه

پاناکوتا (Panna cotta) ( به ایتالیایی کرم پخته شده) یک دسر سرد ایتالیایی از خامه شیرین شده با ژلاتین می باشد.

این کرم ممکن است با قهوه، وانیل و یا طعم دهنده های دیگر تهیه شود و اغلب با سس میوه ها و یا شربت کارامل سرو می شود.

پاناکوتا تا قبل از سال ۱۹۶۰ درکتاب آشپزی ایتالیا موجود نبود ولی در عین حال به عنوان دسر سنتی در منطقه شمال ایتالیا سرو می شد.

مستنداتی موجود اسـت  بر مبنی بر این که پاناکوتا در اوایل سال ۱۹۰۰ توسط زنی مجارستانی اختراع شد. در فرهنگ لغت سال ۱۹۷۹ ذکر شده بود که غذایی با نام شیر انگلیسی موجود است که از خامه پخته شده با ژلاتین تهیه و به صورت قالبی درآورده می شد.

اگرچه منابع دیگری می گویند که شیر انگلیسی با زرده تخم مرغ تهیه می شده است. در سال ۲۰۰۱ پاناکوتا به لیست مواد غذایی سنتی شمال ایتالیا افزوده شد.

همچنین پاناکوتا در سال ۱۹۹۰ در امریکا متداول شد. دستور پخت پاناکوتا شامل خامه، شیر، شکر، وانیل و ژلاتین است که همه با هم مخلوط می شوند و در ظرفی ریخته می شوند سپس به صورت قالبی برگرداننده می شود.

این دسر به شکل امروزی با ژلاتین درست می شود. در رسپی های جدید، خامه دیگه به تنهایی استفاده نمی شود و معمولا با شیر رقیق می شود. طعم دهنده های مختلفی برای این دسر مورد استفاده قرار می گیرد که معروف ترین آن وانیل می باشد.

در این رسپی پاناکوتای موکا و کرم ماسکارپونه آموزش داده شده است.

برای تهیه پاناکوتای موکا و کرم ماسکارپونه در صورت مشکل داشتن در تبدیل واحد ها، از سایدبار سمت چپ این صفحه استفاده نمایید.

(رسپی پاناکوتای موکا و کرم ماسکارپونه توسط تیم آشپزخانک ترجمه شده است. در صورت کپی برداری منبع آن ذکر شود.)

رسپی از thecrumbycupcake.com

  1. برای لایه کرم شکلاتی، 1 1/4 از مقدار خامه، عسل و نصف شکلات تلخ (خرد) را داخل قابلمه متوسط بریزید و روی شعله متوسط به پایین بگذارید تا مخلوط بشوند، بعد پودر کاکائو را اضافه کنید و مخلوط کنید. 3-4 لیوان شیک را بصورت کج قرار دهید و با دقت لایه شکلاتی را داخل لیوانها بریزید. 2-3 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.
  2. برای لایه موکا، 1/4 پیمانه از شیر را داخل کاسه کوچکی بریزید و روی کاسه یا قابلمه که آب در حال جوش دارد، بگذارید (بن ماری) و پودر ژلاتین را داخل شیر بریزید و بدون هم زدن، اجازه دهید حل شه. یک قابلمه متوسط را روی شعله کم بگذارید و 1/4 پیمانه شیر باقیمانده، 1 1/4 از باقیمانده مقدار خامه پرچرب، اسپرسو و شکر قهوه ای را داخل قابلمه بریزید و حدود 5 دقیقه بجوشانید. سپس از روی شعله بردارید و نصف وانیل و تمام مخلوط ژلاتین را اضافه کنید و مخلوط کنید تا حل شوند. سپس اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد بعد روی لایه اول بریزید. حداقل 4 ساعت داخل یخچال بگذارید.
  3. برای گاناش شکلاتی، 1/2 از باقیمانده خامه پرچرب و باقیمانده شکلات تلخ (خرد) رو بصورت بن ماری هم بزنید تا مخلوط شوند و یا در چند مرحله داخل مایکروویو بگذارید.(30 ثانیه). گاناش ولرم را روی لایه اسپرسو بریزید و داخل یخچال بگذارید تا سفت شود.
  4. برای کرم ماسکارپونه، در یک کاسه متوسط، باقیمانده خامه، پودر شکر، پنیر ماسکارپونه و باقیمانده وانیل با همزن دستی همه مواد را هم بزنید تا فرم بگیرد. با کمک قیف ماسوره، پاناکوتاها را با کرم ماسکارپونه تزیین و سرو کنید.

برای نظر دادن اولین نفر باشید!

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.