شله زرد برای ۲۰ نفر

زمان آماده سازی
10 دقیقه
زمان پخت و پز
80 دقیقه
سطح آشپزی
متوسط
وعده غذایی
دسر
ارسال شده توسط
ارسال شده در
400 گرم
برنج
4 پیمانه
شکر سفید
125 گرم
کره
2/3 پیمانه
گلاب
2/3 ق چایخوری
زعفران ساییده
0 به میزان لازم
مغز پسته
0 به میزان لازم
دارچین
شله زرد برای ۲۰ نفر

شله زرد برای ۲۰ نفر

شله‌ زرد یک دسر سنتی ایرانی است که در بعضی اعیاد و عزاداری‌ها طبخ و توزیع می‌شود.

اولین دسر ها آبنبات هایی بودند که از خرمای خشک و موم کندوی زنبور عسل ساخته شده بودند. قرون وسطی، زمانی که شکر برای اولین بار به صورت کلی تولید شد، مردم از طعم شیرینی ها لذت می بردند و شیرینی چیز جدیدی به حساب می آمد. اما چون شکر بسیار گران بود فقط افراد ثروتمند از شیرینی ها و دسر ها بهره مند بودند.

ریشه ی اولین دسر ها ی محبوب، مانند بستنی های منجمد شده، به قرون وسطی بر می گردد زمانی که خانواده ی سلطنتی درخواست یخ تازه ی طعم دار شده با عسل یا شربت میوه را کردند.

شله زرد حاوی انواع ویتامین‌های A, C, D، گروه ویتامین‌های B مانند B1, B2, B6، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. این دسر معده و قلب را تقویت و دردهای روماتیسمی را برطرف می‌کند؛ شله زرد خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و عفونت بدن را از بین می‌برد. این دسر نشاط آور و برای افراد افسرده بسیار مفید است

شله‌ زرد به خاطر وجود زعفران، زردرنگ و شیرین است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود.

از مواد تشکیل‌دهنده شله زرد می‌توان به برنج، شکر، زعفران، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره اشاره کرد. از آنجا که این دسر بیشتر در ایام مذهبی طبخ و توزیع می‌شود، روی آن را با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات مذهبی می‌کنند.

در این رسپی شله زرد برای ۲۰ نفر آموزش داده شده است. با این مقدار مواد اولیه، ۲۰ عدد شله زرد داخل ظرف های یک بار مصرف با قطر ۱۰ سانت خواهیم داشت. در صورت تمایل شله زرد را با مغز پسته یا بادام تزیین و یا سرو کنید.

برای تهیه شله زرد برای ۲۰ نفر در صورت مشکل داشتن در تبدیل واحد ها، از سایدبار سمت چپ این صفحه استفاده نمایید.

(رسپی شله زرد برای ۲۰ نفر توسط تیم آشپزخانک ترجمه شده است. در صورت کپی برداری منبع آن ذکر شود.)

  1. برنج را از شب قبل خیس کنید. (اگر در گلاب خیس کنید شله زرد شما خوش عطر تر خواهد شد.)
  2. برنج را داخل ظرفی بریزید و به میزان کافی آب ( معمولا 6-8 لیوان برای 1 پیمانه برنج، بسنگی به نوع برنج دارد.) داخل برنج بریزید و روی حرارت بگذارید تا خوب بپزد، نرم شود و هیچ آبی نداشته باشد.
  3. زعفران را بسایید و دم کنید و کنار بگذارید. (با آب جوش برای یک دقیقه دم کنید و روی آن را بپوشانید. سپس یک تکه یخ به آن اضافه کنید و مجددا در را بپوشانید تا با وارد شدن شوک خوشرنگ تر شود. )
  4. وقتی برنج کاملا له شد شکر را اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد با هم بپزند و غلیظ شود.
  5. زعفران را اضافه کنید و هم بزنید سپس بعد از 10-15 دقیقه کره را اضافه کنید و مدام هم بزنید.
  6. در آخر کار گلاب را اضافه کنید و هم بزنید. پس از چند جوش، ظرف را روی شعله پخش کن و حرارت ملایم قرار دهید و برای مدت 20-30 دقیقه اجازه دهید تا خوب دم بکشد. (این کار برای این است که با گذاشتن شله زرد داخل یخچال به مدت 2-3 روز، آب نیندازد.)
  7. شله زرد را داخل ظرف مناسب بریزید و اجازه دهید برای مدت 30 دقیقه خنک شود سپس روی آن را تزیین کنید.
  8. نکته 1: می توانید از خلال های بادام داخل شله زرد استفاده کنید و قبل از گذاشتن بر روی شعله پخش کن خلال ها را نیز اضافه کنید و هم بزنید.
  9. نکته 2: برای این که شله زرد شما قالبی شود برای این مقدار مواد اولیه، 1.5 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین (5-6 ورق) را در کمی آب به روش غیر مستقیم (بن ماری) حل کنید و پس از پایان پخت و کمی خنک شدن به آن اضافه کنید و هم بزنید سپس در ظرف مورد نظر ریخته و برای مدت 4-5 ساعت در یخچال بگذارید.
  10. نکته 3: با این مقدار مواد اولیه، 20 عدد شله زرد داخل ظرف های یک بار مصرف با قطر 10 سانت خواهیم داشت. 

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم

  1. elnaz گفت: اکتبر 10, 2017
    واقعا اندازه ٢٠ تا با همون سايزي كه گفتين درست كردم، طعم عالي، كاملا دقيق، سايت عالي مرسيييييي

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.