حلیم با جو پرک

زمان آماده سازی
10 دقیقه
زمان پخت و پز
90 دقیقه
سطح آشپزی
راحت
مناسب برای
3 نفر
وعده غذایی
صبحانه
ارسال شده توسط
ارسال شده در
200 گرم
گوشت
1/2 فنجان
جو پرک
1 فنجان
شیر
50 گرم
کره
30 گرم
بادام
20 گرم
گردو
1 عدد کوچک
پیاز
0 به میزان لازم
دارچین
0 به میزان لازم
کنجد
0 به میزان لازم
نمک
حلیم با جو پرک

حلیم (Haleem) یا هَلیم از غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه است که با گوشت و گندم یا بلغور پخته می‌شود. حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است. اما برای تهیه حلیم گندم از گندم پوست گرفته و کوبیده شده، پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود. رنگ حلیم با شکر عوض می‌شود.

این غذا معمولاً به عنوان صبحانه یا در ماه رمضان به عنوان افطاری مصرف می‌شود و با سرشیر، دارچین، کنجد، شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین می‌شود.

مصرف حلیم، در روزهای ماه رمضان به عنوان غذای وعده‌های افطار و سحرِ روزه‌داران، رایج است.

در افغانستان خوراک مشابهی تهیه می‌شود که غلور نام دارد. غلور ترش از رایج‌ترین انواع آن است که انواع آن عبارتند از غلور ترش مرغ، غلور ترش گوشت تازه، غلور ترش کوفته، غلور ترش قورمه، غلور ترش سفر و اشکنه غلور ترش.

فیبر موجود در گندم سبوس‌دار حلیم با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین جزو خوراکیهای بسیار مقوی است  سرشار از گندم است كه  اشتهای انسان را کور میکند، منبع خیلی خوبی از روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. بطور معمول برای درست کردن آن،  گندم سبوس‌دار بکار می برند كه به سیستم  گوارش كمك زیادی می‌كند.

در تهیه این غذا معمولا از گوشت بوقلمون یا مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود. انواع گوشت‌ها حاوی پروتئین حیوانی با كیفیت بالا بوده و از نظر روی، آ‌هن و ویتامین‌های گروه A نیز غنی هستند.

اگر فرزندتان بدغذاست و كمبود وزن دارد و به سرعت سیر می‌شود، برای او كاسه‌ای كوچك از حلیم را به همراه دو قاشق مرباخوری كره، كمی كنجد و پودر گردو  و برای شیرین كردن آن، از عسل استفاده كنید. این غذا انتخاب مناسبی برای صبحانه کودکان است.

در این رسپی حلیم با جو پرک آموزش داده شده است که غذای مغذی برای کودکان نیز به حساب می آید.

  1. ابتدا گوشت گوسفند را با پیاز پوست گرفته شده 1 ساعت آب پز مي کنيم.
  2. جو پرک را که از 15 دقیقه قبل در شير خيس کرديم به گوشت اضافه مي کنيم و مي گذاريم آرام بپزد.
  3. بادام ها را برای 2 دقیقه در آب جوش ریخته سپس آبکش می کنیم و زیر آب سرد می گیریم و پوست آن ها را نیز می گیریم. سپس به همراه گردو آسياب(ميکس) کرده و به جو پرک اضافه مي کنيم.
  4. در آخر نمک را اضافه مي کنيم. وقتي از پخت مطمئن شديم، مواد را ميکس يا در غذا ساز مي ريزم تا يک دست شود بعد آن را در ظرف می ریزیم.
  5. در ظرفی کوچک کره را ذوب می کنیم و در نهایت روی آن را با کره ذوب شده، دارچین و کنجد تزیین می کنیم.
  6. نکته 1: بعد از ميکس حليم نبايد آن را روي حرارت مستقيم قرار دهيم چون ته مي گيرد.
  7. نکته 2: حليم را در زمستان با گندم و در تابستان با جو درست کنيد.
  8. نکته 3: به جاي گوشت گوسفند مي توان از مرغ استفاده کرد.

برای نظر دادن اولین نفر باشید!

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.