استانبولی پلو با مرغ

زمان آماده سازی
15 دقیقه
زمان پخت و پز
70 دقیقه
سطح آشپزی
راحت
مناسب برای
4 نفر
وعده غذایی
ناهار
ارسال شده توسط
ارسال شده در
300 گرم
مرغ
3 پیمانه
برنج
1 عدد کوچک
سیر (حبه)
2 ق غذاخوری
رب گوجه فرنگی
2 عدد متوسط
پیازچه
1 عدد کوچک
پیاز
1 ق چایخوری
زردچوبه
0 به میزان لازم
نمک
0 به میزان لازم
فلفل سیاه
0 به میزان لازم
زعفران ساییده
استانبولی پلو با مرغ

استانبولی پلو یا دمی گوجه فرنگی یکی از خوراک‌های ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است، طرز تهیه این غذا در دوره قاجار از ترکیه به ایران وارد شد. به جز برنج، سیب‌زمینی، پیاز و گوجه فرنگی مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند.

پلو در آشپزی ایرانی، آذربایجانی، ترکیه، ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، طبخ می‌شود که تهیه آنن بهه هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی غذاها نیز ممکن است پس از طبخ کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می کنند.

همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

پلوی فارسی با تلفظ قدیمی [pilaw] در دوران عثمانی وارد زبان ترکی [pilav] شده‌است و از آنجا به زبان‌های اروپایی از جمله زبان انگلیسی [pilaf] و زبان فرانسه [pilaf] راه یافته‌ است.

از انواع پلوهای ایرانی می‌توان به باقالی پلو ، سبزی پلو، مرصع‌ پلو، شیرین پلو، زرشک پلو، آلبالو پلو با گوشت ، ماش پلو، رشته پلو، استانبولی پلو با مرغ ، لوبیا پلو ، نخود پلو، کلم‌ پلو و عدس پلو اشاره کرد.

در این رسپی استانبولی پلو با مرغ آموزش داده شده است. استانبولی پلو با مرغ را می توان در آخر با پیازچه خرد شده تزیین و سرو نمود.

برای تهیه استانبولی پلو با مرغ ، در صورت مشکل داشتن در تبدیل واحد ها، از سایدبار سمت چپ این صفحه استفاده نمایید. 

  1. در ظرفی مناسب ابتدا روغن را روی حرارت كم داغ كرده، مرغ خرد شده را در آن به همراه زردچوبه،نمک و فلفل سیاه هفت تا هشت دقیقه تفت می‌دهیم. سپس مرغ‌ها را از ظرف درآورده و كنار می‌گذاریم.
  2. پیاز خرد شده و سیر له شده را به ترتیب در قابلمه ریخته و آنقدر هم می‌زنیم تا پیازها طلایی شوند.سپس رب را اضافه کرده و تفت می دهیم تا خوشرنگ شود.
  3. گوجه را نیز خرد کرده و تفت می دهیم سپس به مواد بالا اضافه می کنیم.
  4. شش پیمانه آب در قابلمه ریخته همراه كمی نمك و فلفل می‌جوشانیم وقتی كه آب جوش آمد برنج و مرغ و زعفران آب كرده را اضافه می‌كنیم. بعد به طریق كته برنج را می‌پزیم. تقریبا 40 دقیقه زمان لازم دارد تا دمی حاضر شود.
  5. در آخر با پیازچه خرد شده تزیین می کنیم.
  6. نکته: اگر به جای روغن از كره استفاده كنید غذای شما خوشمزه تر میشود.

برای نظر دادن اولین نفر باشید!

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.